אבני דרך לשבי פסיכולוגי
התהליך לשבי פסיכולוגי הוא תהליך איטי שמתוכנן בשלבים ומהונדס פסיכולוגית בקפידה. יש צורך בשילוב טכניקות להשגת שבי פסיכולוגי. כגון מניפולציות רגשות שליליים. שימוש בקונפורמיות. שימוש בדיסוננס קוגניטיבי. שימוש בהיפנוזה ובתרפיות ועוד. כל אלה מובילים לניצול האדם ולהצדקה למעשים לא מוסריים בסופו של דבר.
התהליך מתחיל בגיוס שלך כשהחברי קבוצה מאומנים ומיומנים כיצד לעניין אותך. מנסים להבין ולמצוא מה הצרכים שלך בעוד להם יש את הפתרון לבעיות שעולות. אתה מגיע לפגישה או לסדנא ומקבל מלא אנרגיה. אתה פשוט מופצץ באהבה.
במצב כזה אתה מרגיש ורוצה להמשיך ולהשתייך לקבוצה. זה השלב שבו מלמדים אותך שפה חדשה. שפה טוטאלית. תוך שינוי משמעויות למילים וראיה דרך משקפיים של הקבוצה. אין מקום לדעה שונה או נקודת מבט אחרת שאינה מתאימה. אין דרך אחרת מהדרך של הקבוצה. הכל שחור לבן.
כעת זה המקום לדכא סקרנות ושאילת שאלות, לדכא את החשיבה העצמאית ואת הרציונל. אין מקום לספק, למשוב, לביקורת ולשאלות. זה נתפס כמרד במנהיג או כחוסר אמונה ושיש לעבוד על זה.
על מנת לייצר מוטיבציה מציגים חזון על, מטרת על, כגון להציל את העולם, להגיע להארה, לעשות סדר בקיום האנושי ועוד. מטרה זו אוטופית וטובה מדיי על מנת להיות אמיתית.
בהמשך נותנים לך תחושה שאתה מושלם, שאתה מיוחד ושנבחרת. שאתה כלי ורק שליח. נותן תחושת עליונות.
מציגים תכתיבים ופרטיקות להשגת המטרה. אידיאולוגיה ופרטיקות הם כמו חוק. כולם כפופים לכתבים הקדושים האלה למעט המנהיג.
בפרקטיקות ובתכתיבים משולבים עונשים. דיווחים, מניפולציות רגשיות, רגשות שלילים בקבוצה.
משלבים חיזוקים להצלחה אישית בתמורה כספית או בתמורה להתנדבות לגיוס חברים חדשים וגיוס כספים
על החבר בכת לוותר על פעילות ומטרות אישיות. אין לו מקום לפרטיות או לתוכניות אישיות, והן מתפרשות כאנוכיות לעומת מטרת העל של הקבוצה, יש קונפורמיות, לא מקבלים דעה שונה ואין מקום להגדרה עצמית. יש תקיפת הזהות העצמית על מנת לשנות את החבר להיות כמו כולם.
ישנה דיכוטומיה, אנחנו הטובים מול הם האחרים הרעים, האחרים לא יודעים מה שאנחנו יודעים, הם לא עברו מה שאנו עברנו, הם לא פועלים למען מטרת העל כפי שאנחנו בקבוצה
ישנו מנהיג סמכותי או קבוצת הנהגה שהאמת בלעדית לה. או/ו יש לה כוחות מיוחדים כגון את האמת, את המסר, את השליחות וכדומה. זה יוצר סטנדרטים כפולים שבו למנהיג מותר דברים שאסור לאחרים גם אם אלו דברים לא חוקיים ו/או מוסריים.
ישנה דרישה לטוהר ויושרה. דרישה להתחייבויות אישית לטובת התקדמותך בתהליך. מי שלא עומד במחויבות מושפל ומי שכן מצליח מקבל פרגון ועידוד בפני כולם.
יש הסתרה וסודיות בקבוצה ומחוץ לה. יש הלשנות ודיווחים למנהיג על חריגות מהתכתיבים. זה יוצר פחד לחרוג מהם.
ההנהגה שולטת במערכות יחסים לפי האינטרסים שלה. משמרים מערכות יחסים שלא מתנגדות לחבר שמשתייך לכת אחרת יוצרים ניתוק מוחלט.
יש דגש על חוויות ועל התנסויות במטרה להשתיק תהליך רציונאלי והמעטה בערכי הידע וההשכלה. בתוצאה הסופית ניתן לראות את ההתנהגות כמו ילדים שפועלים מתוך רגש ולא מתוך קוגניציה
מאפיינים לפי אנרוט
- מנהיגות סמכותית
- תרבות דומיננטית להשמדת מסגרות ייחוס מתחרות
- למנהיג ולקבוצה בלעדיות לאמת. גורם להרגשת עליונות, מיוחדות.
- מניפולציות אישיות. שימוש בחוקים בתחום הרוחני ובחיי היום יום
- דגש על חוויות, התנסויות, רגשות ותחושות. להשתיק תהליך רציונאלי והמעטה בערכי הידע וההשכלה.
- רדיפה תפישתית, יוצר בידוד חברתי.
- סנקציות תוך דרישה לקונפורמיות אחרת נענשים.
- הסתרה וסודיות. הקבוצה מקבלת את אי ההתאמה בין מה שמוצג כלפי חוץ למה שקורה באמת בקבוצה.
- אנטי קדוש. נוטים להיות ארגון היררכי רוחני או עם כותרות לתפקידים. המנהיג בעל למידה עצמית והגדרה עצמית שמתרגלים סמכותיות אבסולוטית בלי לתת דין וחשבון.
מאפיינים של ג’נג’ה לליך ומיכאל לנגון
- מחויבות בלתי מעורערת למנהיג ולמה שהוא מאמין. אידיאולוגיה ופרקטיקות הם כמו חוק.
- דיכוי וענישה לשאלות ולספק, זה מוצג כמרד במנהיג.
- פרקטיקות לשינוי תודעה כגון מדיטציה
- תכתיבים כיצד צריך לחשוב, להרגיש ולפעול
- הקבוצה היא עליונה או בעלת משימת על
- מנטליות של אנחנו מול אחרים. דיכוטומיה.
- המנהיג אינו כפוף לסמכות או שלטונות החוק.
- הצדקה למעשים שנראה שצריך לעשות עקב חתירה להתרוממות. כגון לשקר ולאסוף צדקה.
- המנהיג מטמיע רגשות בושה ואשמה במטרה לשלוט וזה נעשה בלחץ ובצורות שונות של שכנוע.
- כפיפות למנהיג דורש ניתוק קשרים ושינוי קיצוני למטרות והפעילויות האישיות שהיו לפני ההצטרפות.
- עיסוק בצירוף חברים חדשים
- עיסוק בגיוס כספים
- השקעה מסורה ומרובה לקבוצה ולפעילותה.
- מעודדים או מחויבים לחיות ביחד
- המאמינים האמיתיים מרגישים שאין חיים מחוץ לקונספט של הקבוצה. אין דרך אחרת. גורם לפחד לעזוב ולהתרחק מהאמת.