מהי כת

ישנם מספר הגדרות למילה כת, חלקן אף חיוביות. באתר הכוונה למשמעות השלילית והמסוכנת. כת מוגדרת כקבוצה שמנוצלת ונשלטת ע”י מנהיג באמצעות שילוב טכניקות להשגת שבי פסיכולוגי (קישור להגדרה אקדמאית של רוברט ליפטון).

בדוח כתות בישראל, צוות משרד הרווחה והשירותים החברתיים אימץ את ההגדרה הבאה:

כתות פוגעניות הן קבוצות המתלכדות סביב אדם או רעיון, תוך שימוש בשיטות של שליטה בתהליכי החשיבה ובדפוסי ההתנהגות, לצורך יצירת זהות נבדלת מהחברה ותוך שימוש במצגי שווא. קבוצות אלה מעודדות לרוב תלות נפשית, נאמנות, ציות וכפיפות למנהיג הכת ולמטרותיו, מנצלות את חבריהן לצורך קידום מטרות הכת, וגורמות לנזקים נפשיים, פיזיים, כלכליים וחברתיים (באחד או יותר מהתחומים), בקרב חברי הקבוצות, משפחותיהם והקהילה הסובבת. (הדוח)

להגדרה שלושה מרכיבים: מנהיג, טכניקות לשבי פסיכולוגי, ניצול

המנהיג

המנהיג הינו כריזמטי,  מניפולטיבי,  גרנדיוזי, שקרן פתולוגי,  בלי בושה, בלי חרטה ובלי מצפון,  נרקיסיסט מושלם שתמיד צודק, פרנואיד ויהיר. יתכן שבמקום מנהיג יחיד יש קבוצת הנהגה. המנהיג חושב שיש לו יכולות לא רגילים,  ושמגיע לו הכל. רוצה לספק את כל רצונותיו במיידי. לא מתייחס למושג האתיקה והמוסר כאל מצפן להשגת מטרותיו.

כיצד הוא יצליח להוציא לפועל? הוא ישכנע שהוא עם כוחות על ובעל חזון ומשימה לסדר את כל הקיום האנושי. בשביל כך יש חוקים ותכתיבים ולימוד שפה חדשה שהיא טוטאלית יחד עם שינוי משמעות למילים. במטרה לדכא מחשבה חופשית ולעצב תפישת מציאות. באמצעות קבוצת אנשים שיש להם יכולות מגוונות.  לגרום להם להאמין בו, בקבוצה ובתכניה. באמצעות הכנת תוכנית מקיפה וקפדנית עם התיחסות למצבים האפשריים. תוך ניהול סיכונים שלא יזהו שהוא מרמה בתוך הקבוצה ולא יזהו שהקבוצה תהיה מזוהה איתו. הכל מתחיל בזיהוי בעיות בחיי היום יום על מנת למשוך את המגויסים.

שבי פסיכולוגי

שבי פסיכולוגי הינו כלא של מציאות פנימית ללא ידיעת האדם. שבי פסיכולוגי קיים וכל אחד בעל פוטנציאל להיות אסיר בו. לכל אחד יש מוח גמיש שניתן להשפעה, מההשפעה הקטנה ועד לשבי המחשבתי. התוצאה של שבי פסיכולוגי מושגת באמצעות שילוב של טכניקות ובניהם שיטות טיפול מקובלות והיפנוזה.

שימוש באוסף של טכניקת על מנת להכניס את ההכרה של אדם למצב של הסתרה בתוך הסתרה. כלומר הוא יוצר מציאות משלו ולא מודע למציאות האובייקטיבית. משמעות המילים משתנה והינה לא לפי המילון או המקובל. עובדות הופכות לפרשנות ואמונה בהם נתון למשא ומתן. מופק משחק פסיכולוגי מכור שבו המנצח הוא המנהיג ומקבל שליטה על התודעה של המשתתפים. יצירת עומס קוגניטיבי כגון שימוש בטכניקות ליצירת בלבול וקונפליקטים. וכגון העמסת המוח בהרבה מידע וחוויות. במצב כזה קל לשכנע אדם לקבל הצעה שלנו כפתרון עבורו וקשה לו לראות אפשרויות אחרות.

ניצול

המנהיג מנצל את חברי הקבוצה, הניצול יכול להיות כספי, מיני, מחקרי, פסיכולוגי, השתעבדותי ועוד. ישנם גם סכנות מהשפעות הטכניקות, להרחבה.

כל אחד יכול להשכיל על מנת לזהות ולהתרחק.